Phi Phi, Krabi, Koh Phangan & FMP.

Sådär, nu när jag sitter här alldeles ensam och har sovit mest hela dagen, så tänkte jag berätta lite om de senaste och sista destinationerna vi besökte under thailand vistelsen.

Vet inte hur långt eller kort detta inlägg kommer att bli, men upp till var och en att sluta läsa när det känns som bäst, so here we go.

Fredagen den trettonde till ära åkte vi ett gäng på elva personer iväg till Phi Phi öarna. Vi tog taxi in till Bangkoks busstation runt 19.00 och när vi väl var framme vid busstationen var ju alla bussarna fullsatta, nice. Nå, int blev de nu destomer problem med den saken, vi tog en mini van istället och framme i Phuket var vi på moronkvisten på lördag. Vi tog båt över från Phuket till Phi Phi och jag säger bara en sak -- P.P. lika vackert som man sett och hört, om inte ännu vackrare. Kan beskrivas med ett ord; Paradiset. Allt var så vackert när man kom iland -- turkost vatten, longtail båtar i rad, härlig shopping, härliga matställen och caféer, inga bilar eller motorcyklar. Bara människor med ro och avslappning in mind. Vi var alla hungriga vid det här laget och åt vid ett mysigt ställe ägd av en britt kanske? Minns inte längre, men iallafall åt vi tortillas, nachos, chili con carne osv. Mysig inredning och frendit på tv. Ooh, vilken härlig start på dagen!

Efter maten ville vi lite olika och jag, Angie och Andreas ville lämna kvar i centrum av P.P., medan dom andra ville åka ut med båt till någon ö utan någon befolkning eller någonting alls. Så vi splittrade lite på oss. Vi tre sökte upp boende, kastade in våra grejer och gick ner till stranden. Där chillade vi kanske två timmar och efter det gick vi rummet, som endast hade tre sängar, en toalett och vita väggar och betong golv. Haha. Man är inte så kräsen med boende som man var i börjar. Första bästa blir oftast bra. Vi vilade lite och sen gick vi ut och äta på ett ställe som Andreas hade ätit på senast han hade besökt P.P. Portionerna var så enorma, så när jag hade ätit färdigt såg det ut som att jag hade tagit några tuggor av maten, haha. Sedan blev det inte så mycket mera den kvällen, vi gick för att hälsa på de andra, som inte hade åkt iväg till någon ö heller sen sist och slutligen, på en strandrestaurang näraintill vårt boende. Sedan tog vi natten tidigt för att orka med morgondagens planer.

Vaknade senare än planerat, men inte alltför sent ändå. Packade ihop saker som vi skulle ha med till våran båtutflykt och begav oss iväg till 7/11 för att handla något att äta. Vi gick ner till hamnen för att diskutera med någon angående en longtail boat utflykt runt P.P. genast. Tyvärr, kunde vi inte åka genast pga att vattnet var så lågt och vi skulle inte se något utav något om vi begav oss iväg genast. Så, vi måsta vänta tills klockan slog tre. Lite små bittra, gick vi ner till stranden för att hänga där tills vi skulle få åka iväg. Där kom vi upp med namnet P3 åt oss och hade trevlig P3 quality time, några flera detaljer tänker jag inte dela med mig av här. En sväng via 7/11 igen innan klockan slog tre för att handla in nödvändigheter till en longtail boat utfärd.

Vi hoppade i båten och "chauffören" tog oss till olika ställen runt P.P. öarna. Vi besökte många olika ställen både för att se oss runt lite och snorkla i det turkosa vattnet. Bäst av allt måste ändå ha varit besöket till Maya Bay där filmen The Beach spelades in. Oooooh!! Härliga tider!! Båtresan blev lite känslosam och mycket berättades -- det var en hejdundrans trevlig dag må jag säga. Efter båtresan duschade vi kanske? och bytte kläder för att senare bege oss ut för att möta upp de åtta andra av oss. Vi hade trevliga stunder på Slinky och Stones. Vissa såg på Finland-Sverige matchen, vissa åkte hem och jag umgicks med Katie på stranden. Vi gick och lade oss mycket olika tider och på olika ställen, men vaknade när vi måsta checka ut. P3 fortsatte resan mot Krabi på måndagen, den dagen gjorde vi inte så mycket. Vi hittade boende genast vi kom till hamnen i Krabi och mannen som hyrde ut den tog oss med bil dit. Den dagen gjorde vi inte så mycket, förutom gick runt lite i Krabi town, men det var helt dött så vi lade oss tidigt för att nästa moron ta oss till Koh Phangan. Vi bussade till hamnen därifrån vi åkte med båt till Koh Samui först och släppte av människor där och fortsatte senare till Koh Phangan.

På Koh Phangan hade vi boende redan färdigt för Annika och Kaisa hade åkt några dagar innan oss. Vi besökte Phangan på våran första semester, men vi bodde helt på fel sida ön då. Nu fick man en mycket vacker bild av ön -- förra gången var det bara ingenting, typ. Vi åkte nu till Koh Phangan av den orsaken att vi ville uppleva FMP - Full Moon Party innan vi skulle åka hem till Finland. Malin & Jennica var också på Phangan, men de bodde på ett annat ställe. Singye kom senare också. Vi bodde på SunCliff resort, med pool. De va najs. Vi poolade genast vi kom och senare på kvällen besökte vi ett poolparty vid Corall Bungalows.

Onsdag dags för FMP. Vi poolade även denna dag gick för att inhandla FMP outfit senare. Mötte upp Jennica & Malin på kvällen och åt god pizza på nåt ställe innan vi gick för att kolla in FMP. FMP ordnas varje månad när det är Full Moon och hålls längs hela Haad rin Beachen på Koh Phangan. Besökare är mellan 10 000-30 000 varje gång. Det var en trevlig upplevelse och roligt hade vi. Är glad att jag besökte FMP en gång innan hemfärd till Finland.

Nästa dag hängde vi vid poolen en stund igen och sen åkte P3 och Malin & Jennica hem med nattbåten till Surat Thani. Det var också en upplevelse i sig. Det fanns madrasser utlagda på golvet längs med väggen och där skulle man försöka sova när det gungade sådär smått. Urk! till en början var det lite svårt att sova, men fick nog sömn till sist. Tur hade jag, Angie och Andreas som fick platser där uppe där det fanns madrasser. Stackars Malin & Jennica kom lite senare och de hamnade sova där nere där det inte fanns några madrasser alls utan bara något tyg på golvet och så stänkte det vatten in på dem från havet. Huah.

Framme i Surat Thani var vi tidigt på moron, fem om jag minns rätt. Sen tog vi Tuk Tuk till flygfältet, sov på golvet en stund innan vi fick checka in vid sju tiden. Runt åtta-nie satte vi oss i planet och flög i en timme. Då var vi framme i Bangkok igen. Nu var det bara taxiresan till Rangsit kvar. Blev lite osams med taxichauffören när han skulle ha 600 baht för att föra oss till Rangsit, men orkade inte hålla på och gnälla i evighet så vi satt där och betalde snällt när vi var framme.

Sista helgen i Rangsit kvar då. Poolen på dagen, middag med Faie på kvällen och sen övernattade jag hos Faie en sista gång. Lördag moron moppetaxade jag iväg till lägenheten och sen begav jag, Malin och Jennica oss iväg på en sista shopping runda i Bangkok. Det var en rolig dag. Skrattade åt allt som man blir småled och som är så annorlunda i Thailand mot vad hemma. Borde skriva ett inlägg om sådana grejer, haha. Mådde lite småilla hela dagen, men skrattattackerna hjälpte lite mot det. Kom hem med en massa shoppingpåsar, ooops! Men nu är jag ju hemma redan och allt fick rum i kappsäcken, så ingen fara längre! Det kunde nästan ha gått illa för oss under vår sista Bangkok-Rangsit taxireda, men som tur gjorde det inte det. Jag frågade taxi chauffören, "Mo Rangsit" eller "Mo Langsit" egentligen, för de kan inte uttla "R". Han bara YesYes. Vi satte oss i taxin och säger taximeter. Dvs att han skall sätta på mätaren. Han börjar köra iväg, låser dörrarna och säger 700 baht. Vi bara "NOOOOO, NEVER!!!!" Han bara "How much?". Sen sa vi "300 baht". Han bara "NO NO NO!!" Så börja han ännu kör framåt o vi bara stop the car att vi tänker inte betala så mycket. Taximeter eller inget. Sen släppt han ut oss som tur. Trodde väl att vi var dumma turister som inte vet och tror att det kostar så mycket. Nå, allt gick ju bra som tur. Vi shoppade endast 11 timmar den dagen, hehe.

Sen hem en sväng och sen sista partyt i Bangkok. Söndagen var en jobbig dag med blandade känslor och packning. Men nu börjar jag bli så trött i händerna så orkar inte skriva mera och har någon orkat läsa såhär långt så får ni en guldstjärna i kanten av mig. Kan inte ha varit lätt. Skall se om jag hittar några passande bilder här i slutet än.

Longtail båtar på Phi Phi.

Jag & A på båtutfärd på Phi Phi.

Phi Phis underbara vatten.

Maya Bay <3

P3 på vift.

@ FMP.

Tack och gonatt.

Hej från ett sjukt barn.

Hej och ursäkta mitt dåliga bloggande. Nu börjar jag så småningom komma in i dom finska rutinerna och skall uppdatera er med lite smaskiga detaljer från dom sista semesterdagarna i Thailand. Tyvärr orkar jag inte göra det för tillfället, utan det får bli lite senare idag när jag har har fått min antibiotika och förhoppningsvis mår lite bättre. Känns som att ordet antibiotika börjar bli ett alltför vanligt ord här på bloggen dessa dagar. Jag börjar bli bitter på allt som heter mediciner och att vara sjuk. Detta måste väl ta slut en vacker dag? Säg ja.

Jag (av)lider av angina nu. Jebaa! Jag hoppas verkligen att ni läsare mår sååå mycket bättre än vad jag gör. Detta är inte roligt alls och då menar jag verkligen inte alls.

Men som jag sa åt doktorn igår - "Noo vaale jerååv". och han tyckte - "Noo vaale he!"

Vi tror på doktorn.
Tack och hej.

Kanske,

man borde äta något idag också?

Don't wanna go home.

Jag är tillbaka,

i landet där jag föddes.

Allt känns så konstigt och tomt och jag har inte riktigt fått tag i mina känslor än så jag kommer inte att uppdatera er med så mycket än. Får bli i ett senare skede.

Iallafall är jag hemma och mår bra.

Great Time.

Och, så har man certificate i handen och även en Star Academic Award for best student i vår hospitality grupp. Whatttt?? Varför jag vann den har jag ingen aning om, meen, jag tackade, log och tog emot, haha. Efter seremonin åt vi på ett av våra stamplatser, Green room! Vet inte vad stället heter egentligen, men vi kallar det för green room. Kanske var sista besöket där ever.

Say GREEEEEN!!!

Ni kanske förstår varifrån vi kom upp med namnet Green Room?

Sen poolade vi och sen dags för farewell party på skolan.

Här är vi med i nån danslek.

Jag med bästaste bästa Tom.

Efter partyt åkte vi vidare till RCA och in till Route66. Efter det en snabbis in till Phutai och sen tog vi natten.

Idag är det packning på schemat för det blir PHI PHI ikväll. Wohaaaa!!! De har tagit bort varningarna för storm nu och vädret ser bra ut, enligt foreca. Så hoppas på sol nu då! Avfärd ikväll 19.00. Åker med nattbuss, framme är vi väl nångång imoron morn. Vi kommer troligen tillbaka till Rangsit nästa fredag om inte planerna ändras.

Så, lär inte bli nåt inlägg förrän i slutet på nästa vecka!

Ha det finfint tills dess, så hörs vi!

Nu drar jag på semesteeeeeeer, pusshej!!!

En nattsvisa.

Skon nattsmusik fran mannen Bruno Mars, som jag hittade fran Faies minnesticka som hon glomde har, haha.
Nu har jag huvudvark och ar jeeetetrott i bade kropp och sjal.
Om ni undar varfor jag inte har nagra bosktaver med prickar pa, sa beror det pa att jag har yrat nagot med tangentbordet och prickbostaverna finns inte och de olika krumelurerna ar alla pa fel plats. Sa, vet inte vad som har hant, men...

Godnatt i varje fall!!

Det börjar närma sig sitt slut...

Detta skrev jag igår, men hann aldrig publicera den, så.

Idag är det tisdag och imorgon är det vår sista skoldag, snyft. I måndags hade vi presentation om våra egna SPAn, idag har vi besökt ett SPA och efter det hade vi tent i Thai language -- jag och Angie fick fullpott. Jebaa! De flesta fick väl fullpoäng, tror ja. Så, så svårt var det nog inte. Det var en tent där man skulle vara par och komma upp med en diskussion sinsemellan, där vi skulle hälsa på varann, presentera oss, berätta varifrån vi kommer, beställa mat & dryck, fråga om maten smakar och beställa in notan. Efter det skulle vi ordna några ord i rätt ordningsföljd så det bildades olika meningar.

Idag hade vi sista tenten i SPA Management. Jag var lite orolig för hur den skulle gå, men den gick bra, yess!! Idag har vi btw haft strålande SOLsken i Rangsit, de nii, så vi åkte genast till poolen efter tenten för att få lite färg på våra inte alltför färggranna kroppar. Efter några stycken kanske två-tre timmar vid poolen blev det dags för vår sista presentation i MICE. Efter våra sista timmar någonsin i building 11, floor 7, class 702, gick vi tillbaka till poolen. Hängde där en timme sträck två timmar, sen hem och duscha och sen iväg på fotbollsmatch mellan RSU STAR (alltså vi) och RSU Staff. Det ösregnade när vi gick mot planen och ännu där öste det ner. Vi spelade på våt plan och gyttja överallt med våra fina pinka speltröjor. Vi hade som mål att vinna, men det sket sig någonstans på vägen och ställningen blev 6-5 till RSU Staff. Alltid kan man inte vinna, men det suger att förlora.

Imorgon är har vi endast certificate presentation och på kvällen farewell party kvar. Sen är detta utbyte vid Rangsit University slutt. Slutt, slutt, slutt. Snyft!! Sen har vi vår sista semester -- ser ut som att det möjligtvis blir Krabi och Phi Phi iallafall. Woppaa! De är de ställen som jag mest av allt har viljat besöka under min vistelse i thailand och nu är det inte helt säkert att det bli av heller, pga av varningar för svår storm och översvämmningar i södra thailand och regn regn regn i hela landet, monsunregn yeah varför nu? Varför inte starta först när vi åkt hem? Men men måste se ännu vad dom lovar för väder till helgen och nästa vecka. Jag håller hårt på Krabi och Phi Phi. Detta blir nog bra.

hejtå.

Sawa-dee-kha från Sirocco.

Bilder är inte toppen kvalité som ni ser, men man ser Bangkok i bakgrunden i alla fall.

Igår regnade det, så vi bestämde oss för att shoppa i Bangkok - MBK och Khao San Road. Kom hem med alltför många kassar, men mest souvenirer. Efter shoppingen tog vi taxi hem igen till Rangsit, duschade och åkte iväg med taxi igen till Sirocco restaurant på 64th floor i Bangkok. NU HAR JAG VARIT DÄR!!!! YESS!!! Ingen tog mig på date, men behövde heller inte åka dit ensam, vi var kanske cirka gurka runt 15-20 pers som åkte. Jag blev dock ett visitkort rikare efter besöket, eftersom jag började prata business med personalen, haha. De hoppades höra och se av mig. Ja, skulle inte vara illa att jobba där kan jag säga. Billigaste förrätten kostade 510 baht -- 13 € och billigaste varmrätten ca 1400 baht -- ca 35 €. Så inte alltför orimliga priser ändå.

Efter att vi hade beundrat stället, tog vi taxi till RCA - Royal City Avenue - och traskade glatt in till Route66. Inte mindre än självaste Pitbull skall besöka route66 i början på nästa måndad, såklart just när vi har åkt härifrån. Han kunde då inte besöka stället en månad tidigare den lilla skurken. Såklart inte!!

Denna vecka har jag bara varit in till Bangkok 5 dagar, haha. Mindre än 7 i alla fall. Men man måste ta vara på tiden nu när man ännu kan säga vilken veckodag som helst till taxichauffören att, Khao San Road, Mo Shit, RCA, MBK, ja vart man nu brukar åka. För snart är det slut på det. Då blir de inge Bangkok längre. Tänk att endast i Bangkok bor det nästan 9 miljoner människor, mera än det bor i hela Finland. Crazy!

Men nu till skolarbetensdag, jipiiii!

Grattis alla mammor där ute!!!

Finland-Tyskland

Nyss hemkommen från Sukhumvit, Bangkok. Vi var nästan hela finska gänget och se på Finland-Tyskland matchen med många andra finländare. Kändes nästan som att vara hemma i Finland för en stund tills man gick ut igen och blev anfallen av fuktigheten. Var en riktig gemytlig kväll, fastän jag inte är ett hockey fan, men lonkeron var god iallafall. Nu är jag trött och skall lägga mig ner ensam i den stora hårda sängen. Den hårda sängen är nog inget problem längre -- man tänker inte destomer på det mera. Kommer kännas konstigt att ligga i sin mjuka säng i Finland snart, men skönt!

Andra delen av dagen har gått åt att skriva skolarbeten, men imoron souvenir shopping i Bangkok om vädret är dåligt -- om vädret är bra blir det poolen. Kvällen skall också spenderas i Bangkok, skall fira Jennicas födelsedag. Jag hoppas på ett fint besök till 64th floor, dit som jag ville att nån skulle ta mig på date, om ni minns.

Mina bästa flip-flops gick sönder idag när jag var påväg till skolan, snyft. Måsta köpa ett par nya påvägen. Dom är trevliga, men absolut inte lika bekväma som mina favorit flip-flops från H&M. Jag hoppas de har dom bästa flip-flopsen på H&M iår också. Ifall att, skall jag handla dem många i lager. Jag hade med mig tre likadana sådan par, men i olika färger, hit till Thailand, men de börjar alla vara förstörda vid det här laget.

Natten!

Puss på er.

E.T.

Ser inte föregående videon, vet inte, kanske ni ser den? Men iallafall här kommer en annan i sånt fall.

Empire state of mind.

har inget att komma med... är helt tom. får bli en låt istället.

Living in a sauna with my dry cough.

Huah, va hett idag. +35 grader i skuggan, men känns som +45, antyder foreca. Det känns som man sku vara i en bastu som börjar bli sval, men där det är jätteklibbigt och fuktigt.

Idag var jag hos skoldoktorn för att kolla upp min hosta som aldrig går om. Hon kollade halsen en gång, sen skrev hon ut fem olika mediciner. Hmm.... this is antibiotic for infection, this is for pain and fever, this is for sore throat, (försökade förklara för henne att I DON'T HAVE SORE THROAT ANYMORE, men gick tydligen inte in i tantens hjärna), this is for runny nose (har inte det heller, men whatever, gratis medicin, så kan väl ligga i skåpet om jag behöver dem en vacker dag) och sen ännu this is for your dry cough. Så, nu kan man ju då undra skall jag ta antibiotikan eller inte? Är inne på min fjärde kur i såfall, men men.. Åt en i början på april, när jag hade ont i halsen, sen åt jag två antibiotikan två veckor efter det när jag hade min bihåleinflammation och allt vad jag nu hade och nu så borde jag äta en igen. Det är bara det, blir det bra utan antibiotikan så är det ju ingen vits, men har nu haft hostan omvartann i mer eller mindre en månad nu, så kanske den skulle vara rätta medicinen nudå. Börjar säkert bli immun mot antibiotika snart, gaah!! Jag vill hem nuuu...

Just nu.

Är jag sömnlös och snål på dessa saker:

• ham/cheese från 7/11
  • smörgåstårta
  • laxröra
  • ungspotatis och
  • mammas kvargkaka
funderar stenhårt på att promenera till 7/11 fast klockan snart är 01.00 här.

Första måndagen denna månad.

Idag tog jag sovmorgon. Ibland orkar man bara inte. Sen fick jag ham/cheese sandwich från 7/11, duschade, klädde påmmej och åkte till skolan för att påbörja nya kursen - SPA Management. Fick höra lite om SPA history och sånt och fick såklart en hemuppgift som ska vara klart till morgon, där vi skall create our SPA concept and design.

Nu skall jag snart skicka in nuttapongs uppgifter, börja på med min SPA uppgift, MICE uppgiften borde göras i nåt skede och så borde jag välja ut en bild som är tagen under thailand vistelsen och skriva en story om den. Huah! Sluta ge oss uppgifter hela tiden!

nå, tillbaka till studierna. Det är roligt att studera på engelska, bara en parentes här.

En annan parentes. Min hosta går inte om, orkar inte besöka läkaren igen.. suck! Ge nån medicin som botar den snälllaaaaa... har dom ingen hostmedicin i detta land?

Helgen i text och bild.

Alright, bilderna jag lovade kommer här.

Det har regnat lite smått utanför vår lägenhet, plask plask mot FuturePark!

Här kan ni se vägen där vi spatserar varje dag, dock är det inte alla dagar lika blött.

Påväg mot shoppingen.

Wohoo, torrt och bra.

I taxibilen, som fick problem under halva resan.

Blidde därför moppetaxi andra halvan av resan.

Wohoo, åka moppetaxi var superskoj! Men åker man tre st på en, som vi gjorde på hemvägen, så känner man sig inte alltför trygg och utan hjälm dessutom. Det roliga är ju att chaufförerna alltid har hjälm, men inte medpassagerarna haha.

Lördag in the Van påväg mot MonkeyTown för att umgås med våra släktingar aporna
BEWARE Monkey Zone. Iiiiik!!

Ger lite mat åt apan. Namnam så gott.

Apornas attack mot mig. De stal min påse med cokis i haha. Elakt!

Oooh, vilken söting!

Lilla barnapan var busig och ville dra mig i håret.

Så trevligt med en apa på axeln haha.

A fick nya vänner.

Vi provade lite solglasögon på Khao San Road vappen till ära. Försäljaren påpekade att man inte fick ta bilder, men på något konstigt sätt gick det inte in i våra hjärnor, så det sade "Klick" o sen sprang vi iväg.

Vappeeeeen i Bangkok!!

Såhär kan det gå när man besöker Bangkok. Auts!

Nu skall jag sova. Imorgon thai language och en ny kurs börjar -- Spa Management. Skall bli skoj!

Gonatt på er!

Jag skall.

blogga bättre sen senare. men just nu orkar jag inte. det utlovas bilder från vappen, monkeytown, "översvämningen" och moppetaxi åkturen. Spännande, spännande haha.