Kaffe & sömn.

Hej igen...

Kaffe-koffein-sömn begreppet är ganska intressant -- hur vissa påverkas och vissa inte. Jag är tyvärr en av dom först nämnda, dom påverkade, och det är rätt jobbigt ibland. Som t.ex. nu, klockan visar 0359 och jag kan inte sova. Inte det minsta heller. Om ni läst mitt föregående inlägg, trodde jag att det berodde på något helt annat, men nu är jag mätt och ingen sömn här inte. Suck!

"Påverkan av koffein varierar individuellt, men man har märkt att redan en koffeindos på 250 mg förorsakar upphetsning. En kopp kaffe innehåller 100-150 mg koffein. Koffeinets halveringstid i kroppen är 3-7 timmar, men påverkan kan pågå t.o.m. 14 timmar. Koffeinet kan alltså  påverka nattsömnen kraftigt, även om man druckit den sista koppen redan på eftermiddagen. Koffeinet ökar pigghet genom att binda sig vid adenosinreceptorer i hjärnan, och detta påverkar insomningen och sovandet." - träffpunktsomn

Ibland vet jag ingenting av någonting, men idag märker min kropp av allt, tydligen. Jag har dock inte intagit kaffe på flera dagar, såå.. 1+1.



Sant, så sant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0